BVB:n päämaja läntisen Hollannin De Lierissä näyttää kadulta katsottuna enemmän trendiravintolalta kuin yli 100-vuotiaan perheyrityksen konttorilta. Toimiston toisessa kerroksessa sijaitsevan laboratorion violetit valot loistavat keskellä teollisuusaluetta kuin tieteiselokuvassa.

BVB valmistaa huippulaatuisia kasvualustoja ammattiviljelijöiden, viherrakentajien ja kotipuutarhureiden tarpeisiin. Viherkasvien lisäksi BVB:n ammattiviljelyasiakkaat kasvattavat herkkusieniä ja marjoja, kuten puutarhamustikkaa ja mansikoita. Etenkin marjojen ja sienten markkinat ovat kovassa kasvussa.

Pelkästään täällä De Lierin alueella yhtiöllä on asiakkaanaan noin 500 ammattiviljelijää, kun koko Hollannissa asiakkaita on 2 000–3 000. Kasvihuoneita ja viljelmiä on täällä joka puolella, ja niistä tulee koko ajan suurempia.

Kun tehdään kasvualustoja ammattilaiskäyttöön, virheitä ei saa tapahtua.

Kasvualustojen valmistamisen lisäksi BVB tutkii ja kehittää jatkuvasti uusia raaka-aineyhdistelmiä ja kestäviä tuotantomenetelmiä yhdessä viljelijöiden kanssa. Sillä on kaksi omaa laboratoriota, toinen täällä De Lierissä ja toinen Grubbenvorstissa.

De Lierin laboratoriossa testataan ja tutkitaan, että kasvualustat toimivat kuten pitääkin. Siellä myös analysoidaan viljelijöiden lähettämiä näytteitä, mikäli kasvutuloksessa on ollut jotain vikaa.

Wageningenin yliopisto on ollut yhtiön yhteistyökumppani jo vuosikymmeniä. Lisäksi yhtiö kouluttaa asiakkaitaan BVB Collegessa, jossa viljelijät saavat tietoa kasvualustoista ja voivat myös jakaa kokemuksiaan.

 

Sisällä modernissa toimistossa toimitusjohtaja Peter Jan Kuiper toivottaa meidät tervetulleiksi.

Joka puolella on kasveja ja kukkia kuin vihjeeksi siitä, että täällä tiedetään, miten ne saadaan kukoistamaan. Puutarhanhoitoa lainkaan väheksymättä, täällä työskennellään myös paljon suurempien teemojen, kuten ilmastonmuutoksen, kestävän kehityksen ja ruuantuotannon parissa.

Omistajasukuun kuuluva Kuiper on työskennellyt yhtiössä 21 vuotta. Hän kuvailee yhtiön kasvualustojen olevan ”tailor made”, räätälöityjä.

– Kun muut yhtiöt valmistavat kymmentä eri kasvualustaa, joista asiakas saa valita, me kysymme asiakkaalta, minkälaisen kasvualustan hän tarvitsee. Haluamme aina olla yhteydessä suoraan loppukäyttäjään emmekä siksi mielellämme käytä agentteja.

Tällä hetkellä BVB:llä työskentelee parisenkymmentä myyntiedustajaa, joita Kuiper kutsuu mieluummin myyntineuvojiksi. Heitä koulutetaan vähintään vuoden ajan ennen kuin he pääsevät työskentelemään kentällä.

– He auttavat asiakasta löytämään itselleen sopivimman tuotteen. Aluksi kysymme viljelijältä, minkälaisia lannoitteita ja laitteita hän käyttää sekä minkälaiset kastelu-, valaistus- ja lämmitysjärjestelmät hänellä on. Vasta sitten voimme kertoa, minkälaisen tuotteen hän tarvitsee, Kuiper selventää.

Yhtiön alkuaikoina tuotantolinjoja oli yksi, ja siinä sekoitettiin turvetta ja kalkkia käsityönä. Nykyään BVB:llä on 11 tietokoneavusteista linjaa, joilla sekoitetaan asiakkaiden omien reseptien perusteella eri raaka-aineita kuten tummaa ja vaaleaa turvetta, kompostiturvetta, kookosta ja turvesammalsekoitetta sekä lukuisia eri lannoiteitta.

Raaka-aineiden määrää, laatua ja kosteus- sekä pH-tasoa mitataan jatkuvasti. Yhtiön tietokannassa on kymmeniä tuhansia erilaisia reseptejä. –

Ammattilaisten käyttöön tulevan tuotteen on oltava joka kerta täsmälleen samanlainen. Prosessi on verrattavissa vauvanruuan valmistukseen. Virheitä ei saa tapahtua, Kuiper painottaa.

 

Vaikka uusi Kekkilä-BVB ei vaikutakaan suoraan asiakkaisiin tai tuotteiden laatuun, on integraatio hollantilaistenkin kannalta hyvä asia.

– Asiakkaamme kasvavat ja tarvitsevat jatkuvasti lisää raaka-aineita. He haluavat kumppanin, johon he voivat luottaa. Nyt voimme luvata heille, että raaka-ainetta riittää jatkossakin.

Vapon turvetuotanto perustuu kestävälle kehitykselle ja vastuullisuudelle, ja yksi Kekkilä-BVB:n keskeisistä toiminnoista tulee olemaan uusien raaka-aineiden kehittäminen turpeen rinnalle. Esimerkiksi sammaleen lisäämisestä kasvuturpeeseen on saatu hyviä kokemuksia.

BVB:llä on myös uudenlainen lähtökohta tuotteidensa ilmastovaikutusten arviointiin. Sen sijaan, että he ilmoittaisivat asiakkailleen tuotteen hiilidioksiidipäästöt, he ovat laskeneet vaikutukset euroissa.

– Tuo euromäärä sisältää kaiken, myös logistiikan ja sähkön, jota olemme käyttäneet tuotteen valmistamisessa. Jokaisella reseptillä on tietyt vakiokustannukset, jotka kertovat, mitä sen valmistamiseen tarvitaan. Monetkaan asiakkaistamme eivät kysy näitä tietoja, mutta he ovat niistä kyllä kiinnostuneita. Heille olennaista on, kuinka paljon he maksavat tuotteistamme, Kuiper kertoo.

– Jälleenmyyjät kuitenkin kysyvät näistä asioista ammattiviljelyasiakkailtamme, ja siksi meillä täytyy olla vastaukset valmiina. Olemme halunneet olla edelläkävijöitä tässä asi-assa ja uskomme, että kestävällä kehityksellä tulee olemaan tulevina vuosina yhä suurempi merkitys asiakkaillemme.

– Uskomme, että Kekkilä-BVB tulee olemaan seuraavan viiden vuoden aikana maailman paras kasvualustojen tuottaja. Yhdessä tulemme kehittämään uusia, kestäviä tuotteita ja tuotantotapoja – mahdollisesti myös uudenlaisia logistisia ratkaisuja, Kuiper visioi.

De Lierin aluetta voisi kutsua kasvatuksen Piilaaksoksi. Toimistot ovat moderneja ja avaria, ja niissä työskentelee nuoria, vastuullisuudesta ja hi-techistä kiinnostuneita työntekijöitä. Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä perinteikäs perheyritys vai start-up, kaikilla on halu kehittyä.

Yritysten brändit ovat vahvoja, ja jokaisella työntekijällä on edustamansa yrityksen logo painettuna takkiin. Vastuullisuus- ja markkinointipäällikkö Julien Boijmans aloitti työt BVB:llä lokakuussa 2018. Hän sai puutarhakärpäsen pureman Meksikossa asuessaan.

– Olen aina tykännyt ruuan kasvattamisesta. Kasvatan esimerkiksi vihannekseni ja yrttini itse, hän kertoo.

Boijmansin mukaan BVB:llä työskentely on vapaata ja yrittäjämäistä. Häntä kiehtoo myös se, että yhtiössä tehdään töitä maailmanlaajuisesti merkittävien aiheiden kuten ruuantuotannon ja kestävän kehityksen parissa.

– Miten turvataan ruuantuotanto, kun väestö lisääntyy, viljelemiseen sopiva maa-alue vähenee ja raaka-aineista tulee pulaa? Nämä ovat todella kiehtovia kysymyksiä.

Dennis Knelissen ja Julien Boijmans haluavat olla mukana etsimässä ratkaisuja kestävään viljelyyn.

Persoon Potplantenin omistajaveljeksillä Aad ja John Persoonilla on syytä hymyyn, sillä viherkasveilla on vientiä.

Grubbenvorstissa on lukuisia eri turvelajeja, joista sekoitetaan kasvualustoja asiakkaiden reseptien mukaan.

Yksi säkki painaa 1 250 kiloa. Kahden päivän päästä ne ovat kaikki jo muualla.

 

Bojmansia on helppo uskoa. Täällä jokainen tuntuu olevan aidosti innostunut työstään ja vakuuttunut siitä, että sekä kasvuturvetta että ruokaa on mahdollista tuottaa paitsi tehokkaasti myös kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Miten turvataan ruuantuotanto, kun viljelemiseen käytettävä pinta-ala vähenee?

Monet BVB:n asiakkuuksista ovat kestäneet isältä pojalle. Esimerkiksi viherkasveihin erikoistunut Persoon Potplanten on tilannut kasvualustansa BVB:ltä jo yli 20 vuotta.

Yhtiö aloitti toimintansa 1950-luvulla De Lierissä samoilla kulmilla BVB:n kanssa. Yrityksen perustaja, jo edesmennyt Arie Persoon, kasvatti tomaatteja ja salaattia, mutta 1980-luvulla yhtiö päätti keskittyä ruukkuviherkasveihin. Jos olet joskus ostanut peikonlehden tai muun vastaavan suuren viherkasvin IKEA:sta tai Plantagenista, se on voinut hyvinkin kasvaa täällä.

Potplantenin alue on yhteensä 47 000 neliömetriä, josta noin 6 500 neliömetriä on varattu taimille. Työntekijöitä on parikymmentä. Ilma kasvihuoneessa on trooppinen, ja työntekijät ajelevat polkupyörillä huoneesta toiseen musiikin soidessa taustalla. Juuri nyt yrityksellä menee hyvin, sillä viherkasveilla on vientä.

– Vuosien varrella on ollut ylä- ja alamäkiä, muttemme ole kokeneet koskaan mitään vastaavaa kuin mitä tämä vuosi on ollut, toinen omistajaveljeksistä, John Persoon toteaa.

Hän kertoo IKEAn huomanneen jo vuonna 2015, että viherkasvibuumi on tulossa, ja tilanneen heiltä 200 000 kasvia. Hinnat ovat nousseet ja tilaukset kasvaneet tasaisesti. Seuraavat pari vuotta yrityksessä voidaankin rauhassa pohtia tulevaisuutta.

– Se on helppoa, kun on taimitarha täynnä kasveja, joita kaikki haluavat, Persoon virnistää.

Trooppisten viherkasvien kasvattaminen kasvihuoneessa Hollannissa ei tunnu äkkiseltään kovin ympäristöystävälliseltä. Täällä on kuitenkin minimoitu veden- ja energiankulutus ja kaikki jätteet kierrätetään.

Kasvuolosuhteita ja energian kulutusta optimoidaan valojen, varjojen ja kastelujärjestelmien avulla. Kasvien kasteluvedestä 90 prosenttia päätyy takaisin kiertoon, sillä vain 10 prosenttia menee kasveille. Yhtiö ei käytä myöskään hyönteismyrkkyjä.

Kuvitus: Anna-Kaisa Jormanainen

Yrityksellä on ollut jo vuosia MPS-A-sertifikaatti, joka on kestävän viljelyn sertifikaateista paras mahdollinen. Vuodesta 2015 sillä on ollut myös kansainväliset GAP- ja SQsertifikaatit, jotka ovat osoitus siitä, että ympäristön lisäksi täällä pidetään huoli myös työntekijöistä. Persoon toteaa, että sertifikaatit ovat tärkeitä etenkin IKEAlle ja muille suurille asiakkaille.

– Joskus ajattelen, että nyt kaikki on järjestyksessä, mutta sitten tulee taas uusia vaatimuksia, hän naurahtaa.

Hänelle on kuitenkin itsestään selvää, että toiminnan oltava kestävää ja ympäristöystävällistä. Suurilla viljelmillä energian sitominen ja kiertotalous on kaiken lisäksi taloudellisesti järkevää. Potplanten on esimerkiksi mukana lähialueen viljelijöiden maalämpöverkostossa, josta ylijäämäenergiaa voidaan hiljaisina kausina myydä ulos.

KASVUTURVETTA YMPÄRI MAAILMAN
Tammikuun alusta Kekkilä ja hollantilainen BVB Substrates ovat olleet Kekkilä-BVB, jonka toiminta tulee jatkumaan uuden brändin alla. Ammattiviljelyliiketoiminta kattaa yhtiön toiminnasta lähes puolet. Toiseksi suurin osuus muodostuu kuluttaja- ja viherrakentaja-asiakkaille suunnatusta liiketoiminnasta ja loput raaka-ainekaupasta, eläinkuivikkeista ja kierrätyksestä.
Yhtiön päätoimipaikka on Vantaalla, mutta BVB jatkaa toimintaansa entiseen tapaan Hollannissa, jossa sillä on viisi eri toimipaikkaa; De Lierissä, Wicherissä, Hemserveenissä, Drachtenissa ja Grubbenvorstissa, jossa prosessoidaan ja pakataan kasvuturvetta yli 80 maahan. Suuressa hallissa valmistetaan kasvualustoja viidellä eri tuotantolinjalla ja neljällä pakkauslinjalla asiakkaiden reseptien mukaan.
Grubbenvorstista löytyy kaikkea, mitä asiakas voi kasvualustaansa haluta: tummaa ja vaaleaa turvetta, kompostiturvetta, kookoskuitua, perliittiä, kariketta, turve-sammalsekoitetta… Turve tuodaan Suomesta, Ruotsista ja Virosta, sillä Saksassa turve on jo vähissä.
Pihalla odottaa silmänkantamattomiin noin puolentoista kuution vetoisia, sienten kasvatukseen tarkoitettuja kasvuturvesäkkejä valmiina matkaamaan ympäri maailman: lähimaiden Belgian, Ranskan ja Saksan lisäksi Aasiaan, Afrikkaan, Australiaan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan.

Grubbenvorstin toimitilojen edustalla on pieni BVB Cafe, jossa järjestetään BVB Collegen tilaisuuksia, sekä pieni kosteikko ja puutarha. Kun De Lierin alueella viljellään vihanneksia ja viherkasveja, täällä on enimmäkseen herkkusieni- ja marjaviljelmiä sekä taimitarhoja. BVB:n malliin kuuluu toimia lähellä asiakkaitaan, mikä myös vähentää logistiikkakustannuksia.

Julien Boijmans osoittaa tuotantotilojen katolla olevia aurinkopaneeleja ja kertoo, että niitä asennettiin viime kesänä yhtiön tiloihin 800 kappaletta. Tavoitteena on olla energiaomavarainen vuonna 2024. Hollannissa se on sääolojen ansiosta mahdollista, vaikka marraskuussa sitä ei ihan heti uskoisi.

Kylmä tuuli menee luihin ja ytimiin, kun kierrämme tuotantoaluetta yhdessä myyntiedustaja Mathieu Geurtsin kanssa. Täällä 21 hehtaarin laajuisella alueella on kasvualustojen raaka-aineita suuressa hallissa ja lisäksi kasoina ulkona odottamassa seuraavaa prosessointivaihetta.

Ulkoalue muistuttaa lentokenttää asfalttiin merkittyine viivoineen. Joka puolella huristaa traktoreita, rekkoja ja trukkeja, vaikka tänään onkin hiljainen päivä. Eniten ruuhkaa on maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin.

Päivä alkaa puoli viideltä aamulla, ja ensimmäinen toimitus kaartaa kuudelta asiakkaan pihaan. Seuraava sesonki ja samalla kiire alkaa helmikuussa.

Täältä lähtee päivittäin vajaalle kymmenelle lähialueen asiakkaalle erityisesti sieniä varten tehtyä kasvuturvetta, joka on 80 prosenttisesti vettä. Yksi rekka kuljettaa kerrallaan 24 000 kiloa kosteaa kasvuturvetta, mistä nousee viljelmillä noin neljän viikon kuluttua 12 500 kiloa herkkusieniä.

– Sienet ovat erityisen herkkiä bakteereille ja taudeille. Siksi rekat pestään ja desinfioidaan ulko- ja sisäpuolelta ennen ja jälkeen toimitusten, Geurts selittää.

Suurin tämän alueen asiakas, Van Asseldonk Champignons, sijaitsee muutaman minuutin automatkan päässä BVB:n tiloista. Yritys on tällä hetkellä Hollannin suurin herkkusienien tuottaja. Van Asseldonkissa herkkusieniä kasvaa kirjaimellisesti lattiasta kattoon, ja pienikin epäpuhtaus kasvuturpeessa voisi aiheuttaa mittavat taloudelliset vahingot.

 

Van Asseldonkin pihalla nenään tulvahtaa vahva herkkusienen tuoksu, joka ei lähde vaatteista ihan heti vierailun jälkeenkään. Tuotantotilojen eteisessä on näytillä tuotteita, joissa käytetään yhtiön sieniä: on pakastepizzoja, pussikeittoja sekä erilaisia säilöttyjä, pakastettuja ja leivitettyjä herkkusieniä.

Yhtiön toiminta alkoi 1960-luvulla tässä samaisessa osoitteessa, mutta kun silloin tilaa oli 50 neliömetriä, nyt sitä on 1 600 neliömetriä. Täällä kasvaa herkkusieniä viidessä, pitkässä ja kapeassa huoneessa, seitsemässä eri tasossa. Kun sienet on kerätty ja kannat poistettu, ne pestään ja lajitellaan koon mukaan.

Myös van Asseldonk on ollut BVB:n asiakkaana parikymmentä vuotta.

– BVB toimittaa erittäin hyvälaatuista kasvuturvetta. Hinta tosin ei ole halvin mahdollinen, mutta sen kanssa on vain elettävä, yrityksen omistaja Peter van Asseldonk vitsailee.

Sienet kasvavat alustassa, jossa on alimmaisena hevostalouden käyttämistä oljista tehtyä kompostia ja päällä turvetta. Täältä turve ja komposti menevät edelleen maatalouden käyttöön. Asseldonk harmittelee, ettei käytetylle turpeelle ole yrityksistä huolimatta löytynyt uusia käyttötapoja.

Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä perinteikäs perheyritys vai start-up, kaikilla on halu kehittyä.

– Olisi hyvä, jos turvetta voisi käyttää uudelleen, koska silloin siitä eroon pääseminen olisi myös edullisempaa. Yksi vaihtoehto voisi olla, että käytettyä turvetta myytäisiin huonompilaatuisena kuluttajatuotteena. Jatkamme yrittämistä.

Täälläkin on minimoitu energiankulutus aurinkopaneelien ja maalämmön avulla. Lisäksi yhtiöllä on kolme ilmalämpöpumppua ja jäähdytystorni, jota käytetään veden viilentämiseen. Mitä kylmempää ulkona on, sitä enemmän energiaa säästyy.

 

Toimitilojen takana aukeaa myös kaikille avoin 5 hehtaarin luonnonsuojelualue. Sen yhtiö rakensi viranomaisten vaatimuksesta vuonna 2015, kun yhtiön piti kompensoida laajentumisestaan aiheutuneet ympäristövaikutukset.

Kysymykseen yhtiön menestyksen salaisuudesta Peter van Asseldonkilla on käytännöllinen vastaus.

– Kun pienemmät toimijat lopettavat, jäljelle jäävät kasvavat suuremmiksi. Me satumme olemaan yksi niistä. Meille on tärkeintä palvella asiakkaitamme hyvin, koska silloin he tilaavat meiltä uudelleen. Kun he kasvavat, me voimme kasvaa heidän kanssaan. Myös työntekijöistä on pidettävä huoli, koska ilman heitä emme voisi olla Hollannin suurin kasvattaja.

KAIKKI ALKOI KARJANKASVATUKSESTA
BVB Substartes, eli alunperin Bas van Buuren B.V., aloitti toimintansa vuonna 1908 De Lierissä vain kivenheiton päästä nykyisistä toimitiloista. Alkuperäinen talo on edelleen pystyssä.
Toimitusjohtaja Peter Jan Kuiperin kasvoilla herää innostus, kun kysymme yhtiön historiasta.
– Tässä on yrityksen perustaja, isoisoisäni Bas van Buuren ja hänen vaimonsa Cornelia van Buuren, hän kertoo ja näyttää kuvaa seinällä.
– Isoisoisäni oli alunperin karjankasvattaja. Työ oli kuitenkin niin raskasta, ettei hän pyörätuoliin jouduttuaan enää kyennyt siihen. Kymmenen lapsen isänä hänen piti keksiä muuta työtä, jolla elättää perheensä. Niinpä hän alkoi myydä heinää ja olkea entisille asiakkailleen.
– Minulle on kerrottu, että hän oli pidetty ja sosiaalinen mies, mikä auttoi häntä alkuun. Ihan ensimmäiseksi hän lähetti entisille asiakkailleen postikortteja, joissa kysyi, voisiko alkaa toimittaa heille eläinten rehuja.
Monet BVB:n asiakkuuksista ovat kestäneet vuosikymmeniä.
– Tällä alueella kaikki tietävät van Buurenin nimen.

Teksti Miina Poikolainen
Kuvat Marja Väänänen

Kirjoittaja: polte

Numero: 1/2019