Vapossa tulevaisuus nähdään täynnä mahdollisuuksia. Siitä pitää huolen uusiin liiketoimintoihin keskittynyt New Business -divisioona ja sen alla toimiva Ventures-liiketoimintayksikkö. Heidän tehtävänään on tutkia ja kehittää uusia innovatiivisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita tulevaisuuden Vapon ja sen asiakkaiden tarpeisiin.

– Olen kutsunut meitä konsernin sisäiseksi yrityshautomoksi, sanoo uusien liiketoimintojen kehityspäällikkö (New Business Development Manager) Pekka Pirhonen.

Pirhonen on osallistanut koko Vapon henkilöstön innovointiin mukaan. Uusien liiketoimintaideoiden keräämiseen käytetään digitaalista Brainbook-alustaa, jossa ideat ovat kaikkien vapolaisten nähtävillä ja kommentoitavissa. Alusta lanseerattiin kesäkuussa 2018. Loppuvuodesta 2018 jo puolet Vapon koko henkilökunnasta oli mukana järjestelmässä.

– Tämä on mahtava tulos näin lyhyessä ajassa! Pirhonen iloitsee.

Vapaa-ajallaan vintage-autoja ja lumilautailua harrastava Pirhonen kehuu New Business -divisioonan ja Ventures-liiketoimintayksiön yhteishenkeä. Arjessa vallitsee tekemisen meininki, hän kertoo.

– Meillä on kaikilla sama uuden kehittämisen ja tutkimisen mentaliteetti. Asioita tutkitaan monelta suunnalta ja mietitään, mikä toimisi Vapossa parhaiten.

Ensimmäiset Brainbookin kautta kerätyt ideat on käsitelty ja arvioitu. Seuraavaksi selvitetään niiden mahdollista markkinaa, asiakaskuntaa ja Vapon mahdollisuuksia pärjätä markkinoilla.

Ideoiden kerääminen jatkuu. Lähitulevaisuudessa tavoitteena on osallistaa myös hollantilaisen BVB:n henkilöstö konsernin yhteiseen innovointiin.

– Uskon vahvasti kaikkien työntekijöiden osallistamiseen uusien ideoiden keräämisessä ja jalostamisessa. Viisaus ei asu yhdessä paikassa.

Teksti Tero Ikäheimonen
Kuva Marja Väänänen

Kirjoittaja: polte

Numero: 1/2019