Vapon toimitusjohtajan Vesa Tempakan mukaan yhdistyminen toteuttaa hienosti Vapon uutta strategiaa. Strategian mukaan Vapo tähtää nopeasti kasvavien ammattiviljelymarkkinoiden kansainväliseen kärkeen.

– Väestön kasvu, kaupungistuminen ja makean veden puute lisäävät tehokkaasti ja puhtaasti tuotetun lähiruoan kysyntää, Tempakka sanoo.

– Tulevaisuudessa ruoka tuotetaan yhä useammin kontrolloidussa ympäristössä kuten kasvihuoneissa ja mahdollisimman lähellä kuluttajia, hän jatkaa.

Vapo-konserni on ollut vuosia yksi BVB:n suurimmista raaka-ainetoimittajista. Yhtiöt työskentelevät jo yhdessä tuotekehityksen parissa.

BVB:n toimitusjohtaja Peter Jan Kuiper totesikin tiedotustilaisuudessa, että vaikka yhdistyminen on perinteikkäälle perheyhtiölle iso askel, heillä on vahva luottamus yhteistyöhön Vapon kanssa.

– Olemme työskennelleet yhdessä suomalaisten kanssa jo yli 50 vuoden ajan. Yhteistyö on ollut kaikki nämä vuodet luontevaa ja luotettavaa, Kuiper sanoi.

Vuonna 1908 perustettu BVB Substrates B.V on hollantilainen perheyhtiö, jonka omistaa van Buurenin perhe. BVB:n tärkeimmät liiketoiminta-alueet ovat ammattiviljely, kuluttajaliiketoiminta ja viherrakentajille tarjottavat palvelut.

Uuden Kekkilä-BVB Oy:n pro forma -liikevaihto on noin 240 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 500 henkilöä. Uuden yhtiön osakkeista Vapo Oy omistaa 70 % ja van Buurenin perheen sijoitusyhtiö 30 %.

Yhdistymisen myötä molempien osapuolten vahvat brändit säilyvät ennallaan. Vapo on jo alansa markkinajohtaja Pohjoismaissa Kekkilä- ja Hasselfors Garden -brändeillään. Ammattiviljelytuotteita markkinoidaan Kekkilä Professional -tuotenimellä. BVB:llä puolestaan on vientiä jo nykyisellään yli 80 maahan.

Teksti ja kuva Vapo Oy

Kirjoittaja: polte

Numero: 3/2018