Laura Kujala, 25, työskentelee myyntineuvottelijana Vapon myyntipalvelussa Seinäjoella. Hän ottaa tilauksia vastaan puhelimessa ja sähköisiä kanavia pitkin. Myös hintatiedusteluihin vastaaminen ja laskutus kuuluvat hänen työhönsä.

– Asiakkaat ovat ympäri Suomen. Verkkokauppa avattiin noin vuosi sitten, ja sitä kautta tulee yhä enemmän tilauksia. Mutta kyllä puhelinkin pirisee koko ajan, Kujala kertoo.

Tärkeintä myyntineuvottelijan työssä on Kujalan mielestä kuunteleminen.

– Asiakkaasta pitää huolehtia loppuun asti ja lu­paus on pidettävä. Jos toimitus ei suju suunnitelmien mukaan, on tärkeä huolehtia, että asiat korjataan.

Asiakkaat ovat esimerkiksi karjatiloja ja hevostalleja, jotka tarvitsevat kuiviketurvetta.

– Olen oppinut tuntemaan asiakkaiden tarpeita. Jokin kuivikelaatu saattaa olla jonkun toisen mielestä täydellinen ja jollekin toiselle ei lainkaan hyvä, vaikka kuivittaisi samoja eläimiä. Tarve vaihtelee asiakkaan käyttökokemuksen ja kuivitusmenetelmän mukaan.

Pelleteillä lämmittävät yksityistaloudet ovat yksi myyntipalvelun asiakasryhmä.

– Talvi on erityisen hektistä aikaa, koska silloin kuluu pellettiä ja puhelimet soivat tauotta.

Kujala on työskennellyt opintojen ohella myyntineuvottelijana, mutta valmistui keväällä agrologiksi Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Hän jatkaa mielellään nykyisessä työssään.

– Agrologin koulutuksesta on hyötyä myynnissä, koska ymmärrän maatalousyrittäjän tarpeita, Kujala sanoo.

Vapoon Kujala tuli toissa vuonna kausityöntekijäksi ympäristötarkastuksiin. Sen lisäksi hän on osallistunut viestintään muun maussa kirjoittaen tekstejä sisäisiin ja ulkoisiin julkaisuihin. Hän on ylpeä siitä, että Vapon toimintaa ohjaa vastuullisuus ja avoimuus.

– Omavalvonnan tarkastuksissa huomasin, että Vapo on asettanut omille turvetuotantoalueille vielä tiukemmat vaatimukset, kuin mitä ympäristöluvassa määrätään, Kujala kehaisee.

Teksti Susanna Cygnel
Kuva Rami Marjamäki

Kirjoittaja: polte

Numero: 2/2018