Helmikuu ei ole kiivainta veneilysesonkia, mutta venevalmistajille se tarkoittaa lähtölaukausta kesään.
Helsingin messukeskuksessa helmikuussa järjestettävistä Venemessuista alkaa venekaupan kuumin kausi, joka huipentuu kesäkuulle. Sinä aikana tehdään valtaosa vuoden kaupasta – jos sää sallii. Veneen vaihto on usein impulsiivinen päätös, johon taivaan ilmiöt vaikuttavat suuresti.

– Viime vuonna toukokuussa tuli lunta ja kesäkuussa vaakatasossa vettä. Tätä kevättä odotamme paljon optimistisemmin, sanoo Buster Boatsin toimitusjohtaja Juha Lehtola.

Suomalaiset ovat perinteisesti ahkeria veneilijöitä, sillä harvassa on sellainen mökkilaituri, jonka kupeesta ei jonkinlaista vesikelpoa kulkupeliä löydy.

Viime vuosina venemarkkina on kappalemäärissä mitattuna laskenut. Samaan aikaan kuitenkin veneiden koko ja sitä myöden hinta ovat kasvaneet, minkä ansiosta markkinoiden arvo on Lehtolan mukaan jopa hieman noussut.

Syynä on ihmisten vapaa-ajan vietossa tapahtunut muutos. Suuret ikäluokat ovat innokkaita mökkeilijöitä, mutta heitä seuraavan sukupolven vapaa-ajasta käydään paljon kovempaa kisaa, Lehtola arvioi.

– Se voi olla syynä, että perinteisen mökkiveneen suhteellinen osuus myynnistä on hieman pienentynyt, ja suurempien veneiden vastaavasti taas kasvanut.

Nykyisin veneiltä haetaan ennen muuta mukavuutta ja käytettävyyttä. Busterin veneissä kuluttajien toiveet näkyvät muun muassa siinä, että erilaisten teknisten apuvälineiden määrä uutuusmalleissa kasvaa koko ajan.

– Helppous on kaikki kaikessa. Meidän Buster M -uutuus on alle viisimetrinen mökkivene, mutta siitäkin löytyy 10 tuuman kosketusnäyttö ja navigointilaitteet vakiona. Tällaista ei kymmenen vuotta sitten olisi voinut kuvitellakaan, Lehtola sanoo.

Veneet lähestyvät siis varustelultaan henkilöautoja. Kosketusnäytto ja internet-yhteyden avulla automaattisesti päivittyvät ohjelmistot ovat tätä päivää veneissäkin.

Buster-veneitä valmistava Inhan Tehtaat on Euroopan suurin alumiiniveneiden valmistaja. Ähtärissä valmistettavista veneistä yli 70 prosenttia menee vientiin. Suurimmat vientimaat ovat Ruotsi ja Norja.

Lehtolan mukaan suomalainen veneteollisuus voi kokonaisuudessa hyvin. Busterin suosituimpien mallien valmistuskapasiteetti on myyty jo pitkälle syksyyn asti.

Ähtärin venetehdas pysyy lämpimänä Vapon toimittamalla pelletillä, joka on ollut tehtaalla käytössä jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien.

– Pelletti sopii uusiutuvana energiana suomalaiseen pirtaan hyvin. Pellettilämmitys on toiminut meillä kiitettävästi.

Teksti ja kuva Tero Ikäheimonen

Kirjoittaja: polte

Numero: 1/2018