Digitalisaatio etenee Vapossa vauhdikkaasti sekä sisäisissä prosesseissa että asiakkaille tarjottavissa palveluissa. Hyvät kokemukset voimalaitosten etäkäytöstä ovat rohkaisseet vastaavan palvelun kehittämisessä myös lämpölaitoksille.

Lämpölaitosten etäkäyttöä on kehitetty ja pilotoitu Vapon omilla lämpölaitoksilla. Nyt palvelua tarjotaan myös asiakkaille. Osana polttoaineratkaisua asiakas saa käyttöönsä myös lämpölaitoksien etäkäyttöalustan.

– Meillä on ihan sama tilanne kuin asiakkaillammekin: lämpölaitoksemme ovat hyvin erikokoisia, ja niissä on hyvinkin erilaisia laitteita. Siksi oli mietittävä, miten nämä saataisiin fiksusti ja kustannustehokkaasti saman etäkäyttöratkaisun alle, järjestelmäsuunnittelija Jussi Kataja kertoo.

Ratkaisuna on liittää tuotantolaitosten automaatiolaitteet turvallisen ja suojatun verkkoyhteyden avulla pilvipohjaiseen alustaan. Tällöin koko laitoksen – tai asiakkaan kaikkien laitosten – data on käytettävissä reaaliaikaisena. Pidemmällä aikavälillä kertyvä data mahdollistaa tiedon tehokkaan analysoinnin ja hyödyntämisen esimerkiksi älykkäästi ohjautuvissa etäajomalleissa.

– Perinteinen etäkäyttö on ollut sitä, että etänä on päästy ruutukaappauksena käsiksi prosessia valvovaan tietokoneeseen, mutta itse prosessidatasta ei ole ollut mitään tietoa – ikään kuin katsoisi laitosta avaimenreiästä. Meidän ratkaisussamme laitos on aidosti etäohjattavissa, käyttökeskuksen päällikkö Ville Koikkalainen vertaa.

Etäkäyttöpalvelussa lämpölaitosta valvovat Tikkurilassa sijaitsevasta käyttökeskuksesta käsin korkeasti koulutetut huippuammattilaiset ympäri vuorokauden.

– Käyttökeskuksessa laitosta valvovat ja niiden käyttöä optimoivat diplomi-insinöörit ja energia-alan insinöörit, ja lähes kaikki hälytystilanteet pystytään hoitamaan etänä. Ainoastaan, jos jotain mekaanista on laitoksessa mennyt rikki, hälytetään takapäivystäjä paikan päälle, Koikkalainen sanoo.

Kaikkien omien laitosten tiedot ovat käytettävissä samalta alustalta.

Asiakas saa myös käyttöönsä työkalun, jossa kaikkien omien laitosten tiedot ovat käytettävissä samalta alustalta. Alusta on suunniteltu käytettäväksi mobiililaitteilla.

– Asiakas pystyy siis itsekin näkemään laitosten tilan etänä milloin vain. Lisäksi palvelu antaa liiketoiminnan kehittämisen kannalta tärkeää raportointia.

Analytiikka mahdollistaa laitosten optimoinnin ja huoltotarpeiden ennakoinnin. Tulevaisuudessa palveluun tullaan liittämään myös koneoppimista.

– Tekoäly tulee vähentämään ihmisen tekemää operointia ja lisää automaatiotasoa. Meillä on muutamia omia kohteita, joissa koneoppimista on menestyksekkäästi testattu. Esimerkiksi kaukolämpöakkua ajetaan optimaalisesti useamman ulkoisen tekijän perusteella, Jussi Kataja kertoo.

Tietoturvaan on kiinnitetty erityisen paljon huomiota. Palvelu toimii suojatussa laitosverkossa, jossa sallitun liikenteen oikeellisuutta valvotaan hyökkäyksenesto- ja tunnistusjärjestelmillä.

– Etäkäytössä palveluun kirjaudutaan vahvalla autentikaatiolla, mikä tarkoittaa, että pelkkä käyttäjätunnus ei riitä, vaan palveluun kytketään esimerkiksi takaisinsoitto käyttäjän tunnistamiseksi. Vain etukäteen määritellyiltä laitteilta on mahdollisuus päästä palveluun, Kataja selittää.

Palvelun käyttöönotto on asiakkaalle helppoa. Palvelu sopii kaikenlaisiin ja kaikenkokoisiin lämpölaitoksiin. Laitokseen ei tuoda ylimääräisiä laitteistoja eikä vanhoja laitteita korvata uusilla, vaan ohjaus kytketään olemassa olevaan teknologiaan.

– Käyttöönottoprojektissa sovitaan, mitkä asiat otetaan haltuun, ja luotettavat tietoliikenneyhteydet tuodaan asiakkaalle asti. Koko käyttöönottoprojektin pitäisi onnistua laitoskoosta riippuen muutamassa viikossa, Kataja kertoo.

Investointina palvelu on edullinen, eikä asiakas sitoudu siinä pysyvään kytkökseen Vapon kanssa.

– Palveluun kytkeytyminen on helppoa, ja yhtä helppoa on kytkeytyä siitä haluttaessa pois: otetaan vain piuhat irti, jolloin mikään ei ole muuttunut lähtötilanteeseen verrattuna, Ville Koikkalainen sanoo.

Teksti Katariina Krabbe
Kuvitus Ina Majaniemi

Kirjoittaja: polte

Numero: 4/2017