Historiallisesti tarkan elokuvan tekeminen on totista työtä: pieneltäkin tuntuvat asiat tehosteista pukineisiin suunnitellaan ja toteutetaan huolella, jotta ne näyttäisivät aikansa mukaisilta. Tuntematon sotilas -elokuvan nähtävät ja kuultavat asiat ovat monien eri alojen asiantuntijoiden yhteispelin tuotosta.

Kuvausten suunnittelu alkaa tuottaja Mikko Tenhusen mukaan lavastajan, ohjaajan ja kuvaajan yhteiskierroksella kuvauspaikoilla. Kohtausten taustanäkymät tarkistetaan, jotta kaikki näkyvä olisi aikakauden mukaista. Kuvasuuntien valinnalla vältettiin nykyaikaisten tai epäsuotavien elementtien näkymistä. Myös turvetta käytettiin maisemointiin, kun haluttiin piilottaa tiettyjä maaston elementtejä.

– Jos väitetään, että sotilaat ovat keskellä metsää tiettömien teiden päässä, niin emme halua näyttää hiekkatietä, Tenhunen kertoo.

Tuntematon sotilas -elokuvan historiallisten faktojen tarkistaminen on ollut kymmenien asiantuntijoiden yhteisponnistus. Apuna oli historian ammattilaisia, jotka tiesivät esimerkiksi, millaisia autoja tuolloin käytettiin ja millaista sotilaspuvussa käytetty kangas oli.

– Meillä oli avustajina tämän päivän varusmieskoulutuksen käyneitä, ja heille on esimerkiksi opetettu, että asetta kannetaan tietyllä tavalla. 40-luvulla oli aivan erilaiset käytännöt ja tavat, Tenhunen selventää.

Tenhusen mukaan Tuntematon sotilas -elokuvan tehosteilla, oli kyse sitten äänestä tai kuvasta, on pyritty parhaaseen mahdolliseen historialliseen tarkkuuteen ja totuuteen.
– Realistisuus on se, mitä olemme hakeneet.

Räjähdyksillä on iso rooli sotaelokuvassa. Oikeiden räjähdysten käyttäminen näkyy Tenhusen mukaan näyttelijöiden fyysisissä reaktioissa.

– Näyttelijän on vaikeampi lähteä eläytymään digitaaliseen tehosteeseen kuin siihen, että ympärillä paukkuu oikeasti.

Tuntematon sotilas -elokuvan tuotannossa onnistuttiin Tenhusen mukaan saamaan halutut efektit aikaan fyysisillä tehosteilla. Digitekniikkaa käytettiin pienimuotoisissa efekteissä, kuten luotien osumisissa puunrunkoihin.

Kävipä niinkin, että eräs kokonaan digitaalisena suunniteltu iso räjäytys pystyttiin toteuttamaan fyysisillä efekteillä:

– Erikoistehostemiehet olivat löytäneet yhdessä ohjaajan ja kuvaajan kanssa ratkaisun räjäytyksen tekemiseen livenä paikan päällä ja vielä hyvin kustannustehokkaasti.

– Tällä tavoin saatiin näyttelijöiden reaktiot ja kaikki räjäytyksestä tuleva valo mukaan livetilanteeseen.

Valmiin elokuvan äänimaailma rakennetaan elokuvateatteria varten. Äänitehosteiden luomisessa keskeisessä asemassa ovat tehosteiden luojat, foley artistit. He tekevät leikattuun elokuvaan valtavan määrän äänitehosteita askelista aseiden käsittelyääniin. Kuvauksissa kaikki äänitetään, mutta foley artistit antavat äänisuunnittelijalle materiaalia käyttöön – hän voi valita sopivan tehosteen joko kuvauksista tai tuotetuista äänistä.

– Foley artistin työ on erittäin pieteetillä ja tarkkuudella tehtävää työtä, Tenhunen kertoo.

Kirjoittaja: polte

Numero: 3/2017