Nykyisin Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n toimitusjohtajan virkaa hoitava Matti Ryyppö on toiminut isännöitsijänä Forssan seudulla yli 40 vuotta.

– Näin itse, kun kaukolämpöverkosto asennettiin Forssaan. Lämmitysjärjestelmät muuttuivat likaisista konehuoneista lähes laboratoriomaisiin olosuhteisiin, hän kuvailee.

Vaikka Matin firma hoitaa muillakin lämmitysmuodoilla lämpiäviä kiinteistöjä, kaukolämpö tuntuu hyvältä, koska se on tuttu ja toimivaksi todettu ratkaisu.

– Kaukolämpö on varma tapa pitää lämpö päällä.

Matin mielestä Vapon on kuunneltava asiakkaitaan ja päätöksiä kuuluisi tehdä yhdessä asiakkaiden kanssa. Sähköinen asiakasportaali on hänen mielestään askel oikeaan suuntaan. Matti odottaa uudelta portaalilta paljon.

Hyvösten kolmi­henki­nen perhe muutti kauko­lämpö­kotiin kesä­kuussa 2016.

– Kiinteistönhuollolle tärkeintä on saada ajan tasalla olevaa tietoa kulutuksesta, huipputehosta ja laskutuksesta. Näin saamme tiedon mahdollisemman nopeasti myös asukkaille ja kiinteistöjen käyttäjille. Asiakasportaali on loistava työkalu yhteiseen reagointiin lämmitysasioissa.

Susanna Leppänen puolestaan on toiminut Sysmän Tilitoimisto Aureelia Ky:n toimitusjohtajana vuodesta 1993. Aureelia tarjoaa tilitoimisto- ja isännöintipalveluja Sysmässä sekä Lahdessa.

Noin 80 prosenttia Aureelian kiinteistöistä lämpeää kaukolämmöllä. Susannan mielestä kaukolämmöstä tekee erityisen hyvän lämmitysmuodon sen huolettomuus ja hinta.

– Kaukolämpö on hintavakaa ja varma tapa pitää kiinteistöt lämpiminä, hän summaa.

Vapon asiakasportaali on Tilitoimisto Aurelialle vielä uusi työkalu, mutta Susanna näkee siinä potentiaalia.

– Palvelu tuntuu hyvin asialliselta. Hyvää siinä on se, että voimme vertailla omia kiinteistöjämme muihin vastaaviin taloihin. Näemme suoraan, miten talomme suoriutuvat, ja osaamme tarvittaessa tehdä muutoksia.

Asiakasportaalissa näkee myös kätevästi laskutushistorian ja kulutuksen. Susannan mielestä Vapon kanssa on helppo toimia.

– Hommat sujuvat hyvin. Vapo on aina nopeasti yhteydessä, jos meillä on asiaa.

Hyvösten kolmihenkinen perhe muutti kaukolämpökotiin kesäkuussa 2016. Tämä on ensimmäinen kerta, kun perhe asuu kaukolämpöverkkoon kuuluvassa talossa. Uuden kodin valintaan vaikuttivat lämmitysmuodon kustannustehokkuus ja helppohoitoisuus.

Syksy ja alkutalvi on mennyt uuteen lämmitysmuotoon tutustuessa. Tässä asiakasportaali on ollut erinomainen työkalu.

– Budjetointi ja kulutuksen arviointi on tehty erittäin helpoksi. Sieltä saa myös tietoa verkon toimivuudesta ja kaukolämmön kulutuksesta reaaliaikaisesti.

Kirjoittaja: polte

Numero: 1/2017