Vapo-konsernin liikevoitto tilikauden toiselta vuosikolmannekselta nousi hieman edellisvuotta suuremmaksi. Vertailukelpoinen liikevaihto oli 130,5 miljoonaa, mikä on lähes 8 miljoonaa enemmän kuin vertailukaudella. Liikevoittoa konsernille kertyi samalta jaksolta 8,5 miljoonaa euroa eli 5,2 miljoonaa euroa enemmän kuin vertailujaksolla. Kannattavuuden paraneminen mahdollistaa satsauksen entistä parempaan digitaaliseen asiakaspalveluun.

Toimitusjohtaja Tomi Yli-Kyynyn mukaan tulosta rasitti noin 60 prosenttiin tuotantotavoitteesta jääneen turvetuotannon vertailujaksoa suuremmat yksikkökustannukset, mutta toisaalta vertailukautta hieman kylmempi sää lisäsi polttoaineiden ja lämmön myyntiä. Myös Kekkilä-konsernin liikevaihto kehittyi suotuisasti erityisesti ammativiljelytuotteiden hyvän kysynnän ansiosta.

Yli-Kyynyn mukaan Vapo on ottanut strategiseksi painopistealueekseen asiakaskokemuksen parantamisen hyödyntämällä digitalisaation mahdollisuuksia niin asiakaspalvelussa, toimitusten optimoinnissa kuin markkinoinnissakin.

Vapo on ottanut strategi­seksi paino­piste­alueek­seen asiakas­kokemuk­sen paran­tamisen digi­tali­saation keinoin.

– Päättyneellä katsausjaksolla Vapo Oy muun muassa uudisti kokonaan pelletin ja kuivikkeiden verkkokaupan ja avasi kaukolämpöasiakkaille aivan uudenlaisen sähköisen palveluportaalin, Yli-Kyyny kertoo.

Yli-Kyynyn mukaan hyvä esimerkki digitalisaation hyödyntämisestä on kaukolämpöasiakkaiden uusi sähköinen, tuntikohtaiseen kulutusdataan perustuva palveluportaali, joka mahdollistaa kiinteistökohtaisen ja reaaliaikaisen kulutustiedon tarjonnan.

– Portaalin avulla kaukolämpöasiakkaat pystyvät optimoimaan kaukolämmön käyttöään ja pääsevät vertaamaan kulutustietojaan esimerkiksi edelliseen lämmityskauteen, budjettiin tai muihin vastaaviin kiinteistöihin. Nämä ovat vain esimerkkejä valitusta strategiasta, jonka avulla Vapo haluaa olla alan nopeimmin digitalisoituva yritys, Yli-Kyyny sanoo.

Vapon osavuosikatsauksen löydät www.vapo.fi-sivuston Uutishuone-osiosta.

Kirjoittaja: polte

Numero: 1/2017