Palvelu julkistettiin Mynämäen kaukolämpölaitoksen avajaisten yhteydessä ja on nyt avoinna kaikille Vapon kaukolämpöasiakkaille.

Palveluun kirjautumalla pääsee tutkimaan oman taloyhtiön laskutushistoriaa ja lämmönkulutusta sekä vertailemaan kulutusta edellisien vuosien kulutukseen tai muiden samankokoisten kiinteistöjen lämmönkulutukseen. Budjetointityökalun avulla on entistä helpompaa arvioida seuraavan vuoden kaukolämpökustannuksia aikaisempien vuosien kulutuksen ja voimassaolevan hinnaston perusteella. Työkalu helpottaa myös budjetin seurantaa, sillä tiedot päivittyvät kuukausittain laskutuksen valmistuttua. Samalla päivittyy ennuste kuluvan vuoden kustannuksista.

– Ennuste helpottaa taloyhtiöiden taloudenhoitoa. Jos esimerkiksi on erityisen kylmä talvi, on helpompi ennakoida, onko tarvetta vaikka yhtiövastikkeen korottamiseen, kaukolämpöpäällikkö Clas Blomberg selittää.

– Vertailutiedot muihin kiinteistöihin puolestaan auttavat kiinnittämään huomiota mahdollisiin poikkeamiin, joiden pohjalta lämmönkulutusta voidaan säätää. Siten ne auttavat parantamaan energiatehokkuutta, markkinointiviestintäpäällikkö Teemu Tervo lisää.

Kaukolämpöportaali on kehitetty alusta asti kiinteässä yhteistyössä isännöitsijöiden kanssa. Asiakkaiden näkemyksiä kyseltiin koko prosessin aluksi, ennen kuin mitään oli tehty, ja matkan varrella heitä on haastateltu uudestaan ja pyydetty palautetta. Nyt kun palvelu on lanseerattu kaikille, palautetta otetaan vastaan kaikilta, jotka sitä haluavat antaa. Vaikka palvelu on julkistettu, se ei suinkaan ole valmis, vaan sitä kehitetään jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan.

– Isännöitsijät ovat toivoneet vieläkin tarkempaa dataa kaukolämmönkulutuksesta, ja kevään aikana palveluun saadaankin kulutustiedot tunnin tarkkuudella, Blomberg lupaa.
Tulevaisuudessa esimerkiksi tiedotteet kaukolämpöverkon tilanteesta voidaan lähettää tekstiviestinä puhelimeen. Kuukausikoosteen oman kiinteistön lämmönkulutuksesta voi halutessaan tilata sähköpostiosoitteeseen.

– Asiakkaiden ei rekisteröitymisen jälkeen välttämättä tarvitse edes käydä portaalissa. Pyrimme helpottamaan asiakkaiden arkea tälläkin tavalla, Tervo sanoo.
Asiakaspalautteen mukaan palvelu on koettu erinomaiseksi työkaluksi, jota on helppo käyttää.

– Palvelu on otettu hyvin vastaan. Ilahduttavinta on, että kaikki kehittämisessä mukana olleet isännöitsijät olisivat valmiita suosittelemaan palvelua muillekin taloyhtiöille, tietohallintojohtaja Antti Kleemola toteaa.

Kaukolämmön asiakasportaali löytyy osoitteesta kaukolampo.vapo.fi/

Teksti Katariina Krabbe

Kirjoittaja: polte

Numero: 4/2016