Digitalisaatio voi vaikuttaa teollisuusyrityksissä kaikilla toiminnan tasoilla, ei ainoastaan esimerkiksi tuotannossa. Se vaikuttaa yritysten välisiin suhteisiin ja työteon tapoihin esimerkiksi etätyön yleistymisenä. Se vaikuttaa palveluprosesseihin ja mahdollisuuteen tehdä tuotekehitystä asiakkaiden kanssa, Ville Tolvanen listaa.

Muutosta voi siis tapahtua – ja tapahtuu – monella tasolla kerroksittain. Tolvanen uskoo yrityksien mahdollisuuksiin luoda digitalisaation avulla enemmän ja parempaa liiketoimintaa vähemmällä vaivalla, mutta toteutus on vielä pahasti vaiheessa.

– Hankkeita on kyllä menossa teollisuusyrityksissäkin, mutta kaipaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Tekniset valmiudet ovat jo olemassa, mutta digitalisaatio ei sinänsä muuta mitään, jos vanhaa toimintatapaa ei muuteta. Jokainen yritys tarvitsee oman digivisionsa, hän haastaa.

Jokainen yritys tarvitsee oman digivisionsa.

Erityisesti energiatoimiala on Tolvasen mukaan murroksessa, koska energiateollisuuden tuotteet ja tuotantotavat mullistuvat vauhdilla. Mahdollisuuksia on alettu nähdä yhä selkeämpinä visioina.

– Esimerkiksi aurinkovoiman yleistyessä kuluttajista voi tulla myös tuottajia, Tolvanen huomauttaa.

Vapolla on mahdollisuus olla digitalisaation eturivissä. Nyt eletään vaihetta, jossa teollisuusyritykset kehittävät ja kokeilevat älyn tuomista toimintaan, mutta se isoin asia eli toimintakulttuuri on vielä muuttamatta.

– Olemme nähneet vasta yhden prosentin digitalisaation mahdollisuuksista, Tolvanen toteaa.

– Nykyään on esimerkiksi teknisesti täysin mahdollista olla reaaliaikaisessa yhteydessä asiakkaaseen ja luoda yhteisiä ekosysteemejä tuotteiden kehittämiseen. Mutta elämme vielä hyvin tuotantokeskeisessä Suomessa: meillä arvaillaan, että mitähän asiakas haluaa, vaikka voisimme kehittää tuotteita yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Yritykset joutuvat muuttumaan, koska kuluttajat ovat muuttuneet. Suomalaisilla on 1,7 internetliittymää henkeä kohden. Useimmat kansalaiset asioivat verkossa monenlaisissa asioissa ja hoitavat hommiaan ja vastuitaan etänä mistä haluavat. Näin kuluttajat pakottavat yrityksiä muutoksiin.

– Voimme käyttää tietoa ilman, että olemme sitoutuneet tiettyyn paikkaan. Se näkyy yksityisihmisten elämässä yhä vahvemmin ja sama muutos tapahtuu yrityselämässä, Tolvanen ennustaa.

Hänen mielestään työtä voi tehdä parhaimmillaan irtautuneena ajasta ja paikasta.

– Fyysisen sijainnin merkitys vähenee. Työajat ja paikat ovat täysin epäolennaisia, koska tieto on työntekijöissä eli ihmisissä. On jo aloja, joilla on tehokkaasti irtauduttu ajasta ja paikasta, mutta perinteisillä aloilla ei olla vielä niin pitkällä.

Teksti Susanna Cygnel
Kuva Ville Tolvanen

Kirjoittaja: polte

Numero: 4/2016