Turpeen tuottaminen on helppoa kuin heinänteko. Eihän siihen tarvita kuin muutaman päivän poutajakso, jonka aikana aurinko kuivaa märän turpeen varastointikelpoiseksi energiaksi. Viime kesänä se ei ollut helppoa. Kun matalapaineet kulkivat säännöllisesti päivän tai kahden välein lounaasta yli koko Suomen, turvetuottajille jäi vain kustannukset eikä aumoihin saatu juurikaan tavaraa. Tänä vuonna tuotanto jää noin puoleen tavoitteesta. Onneksi varastoissa on riittävästi edelliskausien tuotantoa, minkä ansiosta Vapon sopimusasiakkaille pystytään turvaamaan tulevan lämmityskauden polttoaineet, vaikka tulisi kovempikin vanhan ajan talvi. Se on sitä toimitusvarmuutta.

Energia-alaan liittyy niin paljon tunnetta ja politiikkaa, että tavallisen kansalaisen on vaikea hahmottaa sitä.

Itse olen opetellut energia-alaa noin neljä vuotta ja täytyy sanoa, että kokonaiskäsityksen saaminen ei ole helppoa. Energia-alaan liittyy niin paljon tunnetta ja politiikkaa, että tavallisen kansalaisen on vaikean hahmottaa sitä. Yhden tutkimuksen mukaan kaikkein ilmastoystävällisintä on asua tiiviisti rakennetussa taajamassa, toisen tutkimuksen mukaan harvaan asutulla maaseudulla. Yksi tutkimus väittää, että päästökauppa on vähentänyt EU:n hiili­dioksidipäästöjä enemmän kuin ennustettiin, mutta toisen tutkimuksen mukaan se on vain siirtänyt tuotantoa Euroopan ulkopuolisiin maihin, joissa energia tuotetaan epäpuhtaammin. Eli päästökauppa olisikin kasvattanut maapallon hiilidioksidikuormaa.

Saksaa käytetään monesti uusiutuvan energian mallimaana Euroopassa. Yksi vannoo kymmenien miljardien vuotuisilla tuilla tuotetun tuuli- ja aurinkosähkön nimeen. Toinen taas sanoo Saksan Energiewenden eli energiavallankumouksen lisänneen hiilen käyttöä. Ei ihme, että monella menee sormi suuhun miettiessä, mikä on totta ja mikä ei.

Luin juuri artikkelin, jossa vertailtiin sähköauton, bensiinimoottorin ja vedyllä toimivan moottorin päästöjä. Jos sähkö tuotettaisiin aina vain aurinkovoimalla tai tuulella, vety olisi ylivoimainen, koska pakoputken päästä tulee vain vesihöyryä. Valitettavasti vedyn yleisin tuotantotapa on erottaa se sähköllä maakaasusta. Eli nykyisellä sähkön tuotantotavoilla vetyauto olikin ylivoimaisesti saastuttavin. Sen päästöt vastasivat 12 litran bensiinin kulutusta sataa kilometriä kohden. Sähköauto pääsi kisassa kakkoseksi ja alle 6 litraa kuluttava perinteinen bensiinimoottori olikin yllättäen vähäpäästöisin.

Selvityksen teki sveitsiläinen EMPA-tutkimuslaitos. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisten autojen elinkaaren aikana tuottamia päästöjä. Siinä otettiin huomioon myös valmistuksen ja käytöstä poistamisen aiheuttamat rasitukset.

Yksi asia on kuitenkin energia-alalla kiistämätön fakta. Suomen energiaomavaraisuus on vain noin 30 prosenttia. Toinen kiistämätön fakta on Suomen talouden kriittisen heikko tilanne. Jos siirtyisimme kotimaisiin polttoaineisiin ja nostaisimme energiaomavaraisuuden tavoiteltuun 55 prosenttiin, voisimme luoda kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja. Verotulojen kasvu ja tuonnin vähentyminen kohentaisivat talouttamme kymmenillä miljoonilla euroilla. Näitä kahta faktaa ei kukaan voine kiistää.

Ahti Martikainen
johtaja, viestintä- ja yhteiskuntasuhteet, Vapo Oy

Kirjoittaja: polte

Numero: 3/2015