Kevät on kiireisintä aikaa puutarha-alan toimijoille, niin myös Kekkilä Oy:lle. Kauppiaiden kanssa on valmistauduttu kevätsesonkiin jo ennen joulua.

– Kunkin myymälän toimituskyvyn on oltava kunnossa, kun kevät sillä paikkakunnalla alkaa – oltiin sitten Sodankylässä tai Hangossa, Kekkilän toimitusjohtaja Petri Alava toteaa.

Yksi Kekkilän tunnetuimmista palveluista on multa-asemat, joita on viidellätoista paikkakunnalla ympäri Suomea. Pienin mullan toimituserä on yleensä kuorma-autollinen. Multa-asemien suurimmat käyttäjäryhmät ovat viherrakentajat, rakennusliikkeet, kunnat ja kaupungit, seurakunnat sekä maanrakentajat.

Multa-asemat avattiin tänä vuonna maaliskuun loppupuolella, mutta viime vuonna vasta huhtikuun kolmannella viikolla.

– Avaamisajankohta riippuu säästä eli siitä, milloin maa alkaa sulaa ja viherrakentajat aloittavat työnsä, Alava kertoo.
Kaupungistuminen on johtanut kasvattamisen ja viljelyn tietotaidon vähenemiseen. Ruotsissa on alettu innostua aiheesta uudelleen. Siellä markkinat ovat tällä hetkellä isommat ja suhtautuminen harrastukseen intohimoisempaa kuin Suomessa.

– Ruotsissa myydään enemmän erikoismultatuotteita. Kuluttajapuolella tietotaso on Ruotsissa korkeammalla. Suomalaiset ovat alkaneet kuitenkin kuroa eroa hiljalleen kiinni.

Ruotsi on Suomea edellä laadun suhteen myös viherrakentamisessa. Sen sijaan vihannesten viljely on suomalaisten heiniä.

– Suomi on harvoja eurooppalaisia maita, joissa arvostetaan vihannesten kotimaisuutta niin paljon, että niistä ollaan valmiita maksamaan ulkomaisia enemmän. Valistuskampanjat eivät ole menneet hukkaan, Alava iloitsee.

Kekkilän osuus Suomen kuluttajamarkkinoista on 40 prosenttia. Vihermarkkinoilla se on ainoa valtakunnallinen toimija ja osuus koko Suomen markkinoista on 20–25 prosenttia. Kasvihuoneviljelyssä se on Suomen markkinoiden ylivoimainen ykkönen reilusti yli 50 prosentin osuudella ja yksi suurimpia toimijoita koko maailmassa.

Kirjoittaja: polte

Numero: 2/2014